08.03.06 www.husbyggeren.no

Fra kommunal til privat vei:
God verdistigning for huseierne

Av Trond Opstad

De ni beboerne i en veistubb på Snarøya bor i en privat vei som kommunen ikke ville ta avsvar for. På eget initiativ måtte de derfor foreta en kraftig ansiktsløftning av veien. Og når sjansen først bød seg, la de like godt belegningsstein både i veien og på egne eiendommer. Den beslutningen har de ikke angret på. 


Begrepet miljøgate har fått nytt innhold og er ikke lenger forbeholdt offentlig regi.


De ni beboerne i Fürstveien på Snarøya gikk i årevis og så på at asfaltveien nærmest smuldret bort under føttene på dem. Den sprukne og ødelagte asfalten fra 1986 ble verre og verre. Men selv om store søppelbiler hadde en stor del av skylden for at veien gikk i ”oppløsning”, nektet kommunen å påta seg ansvar for vedlikehold. Etter hvert forsto beboerne at her måtte man ta skjeen i egen hånd.

Spleiselag

– Alle ni huseiere ble raskt enige om å utbedre veien som et spleiselag. Spørsmålet dreide seg deretter om det skulle legges ny asfalt eller om vi skulle gå et skritt videre og bruke belegningsstein. Denne er noe dyrere enn asfalt, men ville på en helt annen måte oppgradere både vei og området som helhet. Heldigvis ble vi enige om belegningsstein i betong, forteller Per Otto Røng, som har vært primus motor gjennom hele prosessen, fra idé til praktisk gjennomføring av veiarbeidet.

Totalt er det lagt 800 kvadratmeter belegningsstein på den private veien. I tillegg kommer omlag 250 kvadratmeter til innkjørsler og uteområder. Til sammen kom veiarbeidet på 650 000 kroner. Kostnaden varierte fra 40 000 til 100 000 kroner for hver husstand, dyrest for de syv boligene som ikke hadde noe steinareal på uteområdet fra tidligere.

– Selve investeringen ble noe dyrere enn om vi hadde lagt asfalt, men til gjengjeld regner vi nå med å ha en nærmest vedlikeholdsfri vei i minst 20 år fremover, antakelig mye lengre. Steinen er produsert av Aaltvedt Stein og er en type som tåler tyngde og slitasje fra både søppelbiler og snøbrøyting. I følge firmaet Bricks AS som utførte leggejobben, er det ikke noe i veien for at steinen kan ligge i 50 år, forklarer Røng.


Oppgraderingen av innkjørsler og uteområder har økt verdien på husene i veien.


Økt verdi på husene

Med belegningsstein har både veien og husene som ligger i den, fått et helt nytt ansikt. Beboerne snakker ivrig om det de nå kaller miljøgate og økt trivsel.

– I motsetning til tradisjonell asfalt gir belegningsstein et lyst og vakkert inntrykk. Vi innser at oppgraderingen av vei og uteområder har gitt hele området et estetisk løft, noe som selvfølgelig øker verdien på eiendommene. Dette er en tilleggseffekt vi ikke tenkte på før arbeidet startet, men som vi har erfart etter at vi var ferdige. Det er mange som kommer innom og studerer hva vi har gjort her, vi har nok skapt et visst press i området. Så vidt jeg vet, har et slikt privat initiativ ikke vært gjort tidligere i Bærum. Investeringen av sparepenger i eget nærområde har vært god butikk. Ny vei og en betydelig pristigning for alle husene betyr at pengene var vel anvendt, forteller en meget fornøyd Per Otto Røng.


-
Investering i vei og uteområder har økt verdien på alle eiendommene her, forteller Per Otto Røng.