06.06.03 www.husbyggeren.no

Bekvem selvstarter for 
gressklippere


Av Husbyggeren

Et eneste rykk i startsnoren er nok hver sesong!  


Et prisbelønnet selvstartersystem for gressklippere, som er like bekvemt som elektrisk start, og samtidig eliminerer behovet for opplading og vedlikehold av startbatterier.


Det patenterte systemet - som kalles Touch-N-Mow - er utviklet av Briggs & Stratton, verdens største produsent av gressklippermotorer, og gjør at gressklipperen bare trenger å startes med startsnoren en eneste gang per sesong.
Første gang hver sesong startes gressklippere utstyrt med selvstarteren på vanlig måte med startsnoren. Når motoren slås av etter den første klippingen, blir den patenterte fjærmekanismen trukket opp og lagrer energi til neste start. Systemet gir betydelig høyere startkraft enn både manuell snorstart og el-start. Dermed blir starten alltid bekvem og problemfri.

- Touch-N-Mow utgjør et pålitelig og vedlikeholdsfritt alternativ til el-start. Systemet er også mer miljøvennlig, fordi det ikke har noe batteri som må tas hånd om, sier Trygve Halvorsen, ansvarlig hos Safe Motor AS i Oslo som er importør i Norge.

Selvstarteren gir dobbelt så høy startkraft som el-start. En motor med den nye fjærselvstarteren får en rotasjonshastighet ved start på 1000 rpm (omdreininger i minuttet) sammenlignet med cirka 600 rpm med snorstart eller 450 rpm med el-start. Med fjærselvstarteren er den lagrede energien nok til å dra motoren rundt åtte hele omdreininger, mens den ellers bare roterer to omdreininger per startforsøk.


Briggs & Stratton tilbyr nå et batterifritt selvstartersystem for gressklippere like bekvemt som el-start. Det patenterte systemet, som kalles Touch-N-Mow, gjør at gressklipperen bare trenger å startes med startsnoren en eneste gang per sesong.

Fakta om Briggs & Stratton: Briggs & Stratton er verdens ledende produsent av luftkjølte, bensindrevne småmotorer for utendørsredskaper som gressklippere, mindre hagebruksmaskiner, høytrykkvaskere og generatorer. Briggs & Stratton har sitt hovedkontor i Milwaukee, USA, og selger motorer i 90 land. Siden 1990 har selskapet investert over 100 millioner US-dollar i motorutvikling, noe som blant annet har ført til at utslippene er redusert med hele 70 %.