08.09.04 www.husbyggeren.no

Bygg Reis Deg – en sprek 50-åring

Av Husbyggeren


I år er det nøyaktig femti år siden den første Bygg Reis Deg-messen gikk av stabelen. Femti år er en lang tid for en messe, og det var derfor all grunn til å markere begivenheten i begynnelsen av september. Like naturlig var det å benytte anledningen til å sparke i gang forberedelsene til den kommende messen i 2005.


Bygg Reis Deg arrangeres neste gang i 2005 hos Norges Varemesse, Lillestrøm 27. september til 2. oktober.
Bilde fra 2003-messen.

 
Vi spurte adm. direktør Halvard Gavelstad i Bygg Reis Deg om hvilke tanker han har gjort seg rundt jubileet.
- Vi er naturligvis stolte over å representere femti års kontinuerlig messevirksomhet for det byggende Norge. Løselig anslått betyr det at ca. en og en halv million fagfolk og byggeinteresserte nordmenn har hentet nyttige opplysninger opp gjennom årene.

Vi vet at flere andre messer har lagt ned virksomheten, det er nok å nevne ”Byggeri for milliarder” i København. Hva skiller den norske byggevaremessen fra den danske?
- Her finnes sikkert flere årsaker, men jeg vil primært peke på at vi har aktive eiere med god forankring i markedet. Like viktig er det at vi gjennom årene har hatt en dyktig og interessert stab av medarbeidere i et nært samspill med Norges Varemesse.

Hvordan ser du på utsiktene for neste års messe?
- For det første kan vi glede oss over at markedsundersøkelser fra forrige messe viser at vi har en sentral plass både hos fagbesøkende og publikum. Med våre gode erfaringer fra første arrangement i de nye omgivelsene på Lillestrøm satser vi derfor mot å videreutvikle vår posisjon som unik markedsarena og møteplass i byggenæringen.

Hva blir hovedfokus på neste messe?
- Bygg Reis Deg 2005 har valgt kunnskap og inspirasjon som kjerneverdier - disse danner grunnlaget for en enda bredere satsing enn tidligere mot både fagbesøkende og publikum. Vi skal i sterkere grad nå hele verdikjeden; både industri og handel som har utgjort tyngdepunktet, men også entreprenører, rådgivere, arkitekter, byggherrer, eiendomsbesittere og andre tjenesteleverandører til næringen.

Hvilke faglige temaer vil bli vektlagt?
- Vi skal ha fokus på ulike faglige temaer og løsninger knyttet til blant annet tre, betong og andre bygningsmaterialer. Presentasjon av materialer og utstyr rettet mot temaer innen bolig, hytte, energi og miljø vil være sentralt. Videre satser vi på et knallgodt seminarprogram som skal forsterke vår faglige posisjon. Våre besøkende skal også få faglig påfyll knyttet til IT-verktøy, løsninger og byggeprosess på egne rådgivertorg.

Hvor kommer så inspirasjon inn i bildet?
- Vi arbeider spesielt med utvikling av temaer innen inspirasjon blant annet knyttet til interiør. Vi planlegger målrettede seminarer og markedsføring rettet mot kvinner, for å øke besøket lørdag og søndag. Videre vil vi etablere en nyhetspris og inspirasjonspris i tillegg til ”Beste stand” for å motivere til økt fokus på kompetanse og service, avslutter Gavelstad.


NØKKELDATA 2003
• 63 000 besøkende, hvorav 30 000 fagfolk
• 409 direkte utstillere
• Totalt 14 400 m2 inne og 1100 m2 ute (nettoareal)

HOVEDMÅL 2005
• Styrke posisjonen som en unik markedsarena og møteplass i byggenæringen som kombinerer fagbesøkende og publikum 
• Nå hele verdikjeden
• Minimum 70 000 besøkende
• 15 000 m2 utstillingsareal inne og 1 500 m2 ute

KONSEPT 2005
• Konseptet er basert på kjerneverdiene ”kunnskap” og ”inspirasjon”
• Fyldig seminarprogram
• Holde og forsterke posisjonen blant eksisterende utstillergrupper og fokusere på ulike faglige temaer knyttet til blant annet tre, stål, glass, betong, belegningsstein, energi og miljø, samt egne internasjonale paviljonger
• Dekke en større del av verdikjeden gjennom egne rådgivertorg kombinert med seminarer

Bygg Reis Deg – et tilbakeblikk
- Første messe ble avholdt på Akershus Festning i 1954
- Arrangør: Bygningsartikkelgrossistenes Forening i Oslo
- Første messe i Norges Varemesse på Sjølyst ble avholdt i 1963
- Første messe i Norges Varemesse på Lillestrøm ble avholdt i 2003
- Opprinnelig varte messen i 10 dager, nå går den over seks dager
- Messen arrangeres hvert annet år i slutten av september
- Messen eies i dag av Byggeindustriens Forening med 51 %, mens 
Bygningsartikkelgrossistenes Forening i Oslo eier 49 %

Internett: www.byggreisdeg.no