17.03.09 www.husbyggeren.no

G a r a s j e p o r t e r

Tekst: Ove Elnan
Foto: Grandal Garasjeporter

Garasjeporten er ofte det første du møter ved boligen, og er derfor viktig for helhetsinntrykket - enten du bor der, eller kommer som gjest.


Leddheisport i tre - Liggende faspanel i gran beiset to strøk.


Du både ser og bruker den kanskje flere ganger om dagen. Garasjeporten skal derfor tilfredsstille både dine og myndighetenes krav til funksjon og sikkerhet samtidig som den skal ha et tiltalende utseende.

Mye å velge i

Funksjonelt kan man velge mellom leddheis- og vippeporter med eller uten automatisk portåpner. Treporten leveres i en rekke forskjellige tresorter og utførelser. Alle gran- og furuporter leveres trykk- og vakuumimpregnert, noe som gir betydelig lengre levetid. Også stålportene har nå flere forskjellige utseender og overflatestrukturer og kan leveres lakkert i alle NCS-S og RAL farger.

Ledd- eller vippeport

Leddporten består av flere seksjoner som er hengslet sammen. Porten skyves opp under taket langs to opphengsskinner. Vippeporten er laget i en sammenhengende flate og vippes opp etter vektstangprinsippet. Valg av port er i stor grad styrt av økonomi, men etter som flere modeller er kommet på markedet er utseendet blitt mer avgjørende. Prisen på den rimeligste vippeporten ligger i dag ca. 25 % under tilsvarende leddport. Vippeporten er enklere å montere ettersom den har færre deler enn leddporten. De fleste velger allikevel en leddport for å få størst mulig høyde i portåpningen.

Disse tresortene og kombinasjonene er vanlige: Gran/furu, heltre gran, heltre furu, mahogny og teak. Gran/furu-porten består av gran i rammeverket og furu i finerfyllingen. Kombinasjonen er fuktighetsstabil og rimelig i innkjøp. Redwood er det treslaget som har vært brukt til de mest eksklusive portene, men pga. tilgjengeligheten erstattes Redwood med Western Red Sedar og mahogni som har de samme gode egenskapene som Redwood. Ved anskaffelse av en slik eksklusiv port, er det viktig at vedlikeholdet utføres etter leverandørens anbefalinger. Et annet alternativ til treporter er stål- eller aluminiumsporter. Lette i vekt, isolerte og i mange tilfeller utseendemessig en god erstatning i forhold til treportene.

Spar tid, rygg og garasjeport

Automatiske portåpnere kan monteres både på ledd- og vippeporter. Senderen kan f.eks. monteres i bilen, og man kan da åpne og stenge porten fra en avstand på ca. 30 meter. Systemet koster fra 3.000 kroner.


GrandStar leddheisporter - Herregård med 4 glass og sprosser.


Stålporter

Den som ønsker noe mindre vedlikehold, og som samtidig stiller krav til god isolering og tetting, bør ta en titt på de nye stålportene. Portelementene har en 4 cm tykk kjerne av FCKW-fritt hardt skum og varmgalvaniserte plater rundt som sørger for optimal isoleringsevne. Gummitetning mellom leddene og en kraftig gummipakning på bunnleddet gir, sammen med tettelister til sider og topp, en komplett beskyttelse mot kulde og fukt. Klemsikring med overlappende ledd og tette hengsler hindrer muligheter for klemskader både utvendig og innvendig.

- Trestruktur i utvendige flater og Stucco-mønster innvendig gir porten et tiltalende utseende, samtidig som den er lett å holde ren, sier Terje Røsnes hos Grandal Garasjeporter. Klassisk design er fremdeles mest populært, som f. eks. Gran-Teck Speil, men flere og flere ønsker en mer nøytral design der portelementene har horisontale ”ribber” som i Gran-Teck Rib, eller de helt slette elementene i Gran-Teck Slett, forteller Røsnes.

Alle typer lagerføres i en rekke størrelser i hvit farge. Enkelte standardstørrelser lagerføres også i brun farge, mens alle andre farger leveres på bestilling. Det kan også leveres glass i portene. Velg mellom firkantet vindu, rektangel eller kvadratisk, med eller uten sprosser. Til alle portmodeller kan det leveres en sidedør i samme utforming.


GrandStar leddheisporter - Enkel Labank med utenpå liggende labanker.


Vedlikeholdsfrie porter, finnes de?

Dette begrepet har via reklame festet seg hos mange forbrukere, men er dette en riktig betegnelse?

- De første stålporter som ble markedsført i Norge på 1980-tallet som vedlikeholdsfrie - kom fra USA, forteller Terje Røsnes. Det ble gitt 20 års garanti, eller garanti så lenge man eide huset. Det at garantien var knyttet til eierforhold, var nok et amerikansk fenomen som norsk kjøpslov ikke tok hensyn til. I dag ser vi at de fleste produsenter gir 10 års garanti mot gjennomrusting, og flere av importørene tar forbehold om et relativt omfattende vedlikehold for å opprettholde garantien, som f.eks.:

"Umiddelbart etter montering må porten vaskes med mildt såpevann og skylles godt med rent vann. Vask både utvendig og innvendig og spesielt mellom seksjonene. Etter at porten er tørr påføres voks tilsvarende det som benyttes til biler for å beskytte lakkoverflaten. Vasking bør foretas hver 3. måned og voksing en gang pr. år. Er porten utsatt for veisalt eller salt fra sjø, bør behandlingen foretas oftere”.

- Grunnen til denne innstrammingen på garantitid finner nok sin årsak i etter hvert dyrkjøpt erfaring hos produsentene. En ting er tørre innlandsklima i Europa eller USA, noe helt annet er norske forhold med sjøsprøyt og salting av veier. Dette har ført til betydelig kortere levetid på lakkerte overflater enn det man først trodde, men det er nok en kjensgjerning at stålporter allikevel i de fleste tilfeller krever mindre vedlikehold enn malte treporter. En beiset eller malt treport, som har fått 2-3 strøk utvendig og 2 strøk innvendig før montering, skal normalt stå i flere år før den trenger ny maling, sier Røsnes.

- Et normalt vedlikehold av treporten består av vask med mildt såpevann etterfulgt av god skylling med vann 1-2 ganger i året. Når det trengs, gjerne etter 3-5 år, pusses overflaten lett med fint sandpapir. Eventuelt løs maling fjernes og bare felt grunnes før porten gis 1-2 nye strøk. Fordelen med treporter er at det samtidig er lett å skifte farge dersom man ønsker det. Sammenligner man anbefalt vedlikehold av en treport og en stålport, vil man se at dette ikke bør være avgjørende for hvilken type port man velger. Husk på at innvendig ettersyn og vedlikehold/smøring av fjærsystemer, skinner og løpehjul samt motorstyring, er likt på både treporter og stålporter. Er man uheldig å støte borti porten, vil en treport tåle mer før det blir synlige merker, og dersom det blir en skade, kan dette relativt enkelt utbedres. På en stålport vil skader og bulker synes veldig fort, og som oftest er utskifting eneste mulighet for reparasjon, avslutter Terje Røsnes.

Internett: www.grandal.no



GrandStar leddheisporter - Enkel Fiskeben.



GrandStar leddheisporter - Trend med 3 vertikale glass og tett dør.