11.01.06 www.husbyggeren.no

Stor etterspørsel etter gratis rettshjelp

Av Husbyggeren


En eierskifteforsikring gir ingen absolutt garanti mot feil og mangler i boligen. Huseiernes Landsforbunds juridiske avdeling mottar daglig henvendelser fra frustrerte kjøpere som føler de kjemper en umulig kamp mot sterke forsikringsselskap.


Foto: Ove Elnan


Spørsmål knyttet til kjøp og salg av bolig er svært vanskelige, og partene kommer lett opp i situasjoner der de får behov for juridisk bistand. For kjøpere er problemet ofte at det de oppfatter som en feil eller mangel ved boligen, ikke blir definert som det etter avhendingsloven. I tvilstilfeller er det vanligvis den sterkeste part, nemlig forsikringsselskapet, som går av med seieren. Da kan det være nyttig med juridisk hjelp.

- Behovet for rettshjelp blant landets huseiere er stort. I 2005 behandlet Huseiernes Landsforbunds hovedkontor omkring 23 900 muntlige og skriftlige henvendelser. Tar vi med henvendelsene til våre distriktsrepresentanter rundt om i alle landets fylker, blir det totale antall henvendelser nærmere 35 000. Dette viser hvilket enormt behov folk har for rettshjelp i forbindelse med boligen sin, sier advokat Anders Leisner i Huseiernes Landsforbund. Et økende antall finner også svar på sine spørsmål ved å logge inn på organisasjonens medlemsside på Internett www.huseierne.no der en rekke juridiske artikler er lagt ut.

I tillegg til å løse konflikter mellom kjøpere, selgere og forsikringsselskap, tar juridisk avdeling også imot en rekke andre saker. Problemer i leieforhold, konflikter mellom naboer, særlig angående trær og busker som tar utsikt og lys, spørsmål om regulering av festeavgifter og problemer innad i sameier og borettslag er hyppige gjengangere. Håndverkere og entreprenører som ikke overholder avtaler er også noe mange huseiere har problemer med.

- Årsaken til at vi mottar så mange henvendelser, er selvsagt at vi får stadig flere medlemmer. Ved utgangen av 2005 hadde HL over 111 000 betalende medlemmer. En av grunnene til at folk melder seg inn er at de kan få gratis juridisk rådgivning over telefon hver dag. Advokatbistand oppfattes som kostbart, og det har ikke gjort saken bedre at myndighetene har bestemt at salæret skal påplusses 25 prosent i merverdiavgift. Et tilbud om gratis bistand er derfor svært populært. Er saken av et slikt omfang at det kreves advokatbistand, yter vi det til en rimelig pris. Vi tar sakene selv så langt vår kapasitet rekker, og ellers har vi samarbeidsavtaler med advokater over hele landet som bistår våre medlemmer, avslutter Leisner.