06.04.10 www.husbyggeren.no

Global Garden Report 2010
Nå gjelder individualisme i hagen


Av Husbyggeren


I 2010 er individualisme i hagen den nye store trenden, og dette erstatter konformitet. Borte er avhengigheten av å holde følge med naboene. Nå er det om å gjøre å uttrykke seg ved hjelp av sitt eget individuelle og egenartede uteområde, gjerne oppmuntret og inspirert fra venner på nettet.




Husqvarna og Gardena engasjerte trendanalyseselskapet Kairos Future for å se nærmere på hva noen av de mest lidenskapelige hageeierne i verden har å si om deres hobby. Totalt er 1,4 millioner blogginnlegg fra 13 land (Australia, Brasil, Kina, Danmark, Frankrike, Tyskland, Norge, Polen, Russland, Sør-Afrika, Sverige, Storbritannia og USA) fra seks kontinenter samlet og analysert.

- Vi er opptatt av å lage de beste produktene for hageelskere over hele verden. Ved kontinuerlig å lære mer om motivasjonen og driverne til hageentusiaster kan Husqvarna og Gardena fortsette å utvikle innovative hageprodukter som gjør at hageeiere kan lage sine egne små paradis uavhengig av stil, erfaring eller størrelse på hagen, sier Mathias Damberg fra Husqvarna AB.

Ser ikke lenger over hekken

Global Garden Report 2010 viser at individualisme i hagen blir stadig mer populært over hele verden og at denne trenden er drevet av den økte bruken av sosiale medier og nettets muligheter for deling av inspirasjon. Ved hjelp av blogger utrykker hageentusiaster sin grønne lidenskap, og de blir oppmuntret av sine hagevenner på nett til å utforme sin unike og individuelle stil, i stedet for å se over hekken for å se hva naboene gjør.

Rapporten viser at hagearbeid har en stadig mer global tilhengerskare. Interessen for hagearbeid er høy blant bloggere i fremvoksende økonomier som Kina, Russland og Brasil. Hagen synes å ha blitt et statussymbol i land med raskt voksende middelklasse som Sør-Afrika og Polen. Den vestlige hageinteressen er i endring og det tradisjonelle hagearbeidet byttes bort mot en mer avslappet tilnærming ledet av lidenskap for naturen, villskap, organisk dyrking og matplanter. Kjøkkenhagen er faktisk den heteste trenden blant verdens hagebloggere, en trend som fikk enorm oppmerksomhet i fjor da Michelle Obama gjorde en del av plenen i Det Hvite Hus om til en økologisk grønnsakshage.




Topp 3 hagetrender i Norge


Bloggere i Norge har gitt sitt bidrag til rapporten gjennom mer enn 8000 blogginnlegg. De tre viktigste trendene i Norge for 2010 er:
1. Den naturlige og ville hagen (Globalt nr. 5)
2. Drivshushagen (Globalt nr. 10)
3. Designhagen (Globalt nr. 4)

- De tre trendene som er viktigst i Norge viser at nordmenns forhold til hagen spriker i særlig to retninger, men viser også at tradisjonelle norske hagetrender holder stand mot trendene som er populære i Europa. Grunnen til dette kan være kalde vintre eller andre forhold som gjør at norske hageeiere viser sin lidenskap på andre måter, sier Mathias Damberg, i Husqvarna AB.




Topp 10 globale hagetrender


Til tross for økningen av individualisme og egne meninger om hvordan hver enkelt hage skal se ut, har rapporten identifisert ti sammenfallende globale trender.

1. Kjøkkenhagen er trolig den største globale trenden for øyeblikket og følger forbrukernes ønske om å dyrke sine egne råvarer. De viktigste formålene er å spare penger, kutte ned på antall butikkturer, og aller viktigst å få en bedre forståelse av hvor maten kommer fra og hvordan den dyrkes.

2. Den økologiske hagen. Motstanden mot bruk av plantevernmidler i matproduksjonen øker, og som et resultat er organisk hagearbeid tydelig på vei oppover, noe som gir forbrukerne tilgang til sunne og billigere frukter og grønnsaker. Som med kjøkkenhagetrenden vil denne trenden bli viktigere utover 2010 som en del av funksjonell tilnærming til hagearbeid som vi sist så i den vestlige verden på slutten av 1940 og 50-tallet.

3. Velværehagen. Vi fortsetter å leve stressende liv, og det er et stadig økende behov for en trygg havn hjemme. Over hele verden ønsker flere å benytte seg av hagen for å finne fred og ro - og hva kan vel gi deg dette bedre enn en naturlig og deilig hage? I 2010 vil vi bruke hagen til avslapning etter jobb, lade batteriene og leve rolige fridager i pakt med omgivelsene med beroligende effekt på kropp og sinn.

4. Designhagen. Styling har lenge vært en del av hverdagen enten det gjelder klærne vi går i, husene vi dekorerer eller bilene vi kjører. For det kommende året er det imidlertid styling i hagen som er prioritert. En stilig og moteriktig hage er avhengig av en hjelpende menneskelig hånd. Landskapsarkitektur og styling gir hageeiere en mulighet til å uttrykke seg selv og sine personlige ønsker, og resultatet blir ofte grønne kunstverk. (Tredje viktigste trenden i Norge i 2010.)

5. Den naturlige og ville hagen. I motsetning til stylede hager beskrevet ovenfor, er det også en økende trend mot å skape en naturlig villmark, spesielt i den vestlige verden. I stedet for den ryddige, velorganiserte hagen foretrekker mange av hagebloggerne å la naturen gå sin gang, og de tillater seg å erklære og uttrykke sin selvstendighet mot den velordnede hagen. (Viktigste trenden i Norge i 2010.)

6. Den sosiale hagen. Det er en stadig økende tendens til å gjøre hagen til et sosialt område og bruke den som en forlengelse av kjøkken og stuer. Bevis på dette er utviklingen av hagemøbler, utendørs kjøkken og økte utgifter i form av blant annet varmeovner. Våre hager blir omgjort til sosiale områder hvor vi underholder hverandre, koser oss sammen, og samles for å feire bryllup, bursdager og jubileer.

7. Den urbane hagen. Det er lett å anta at urbane områder ikke passer overens med hagearbeid, men i 2010 forventes det at vi ser en eksplosjon i det urbane hagearbeidet som et virkemiddel til å finne tilbake til den grønne naturen i en ellers så grå hverdag preget av byens betong og asfalt. Selv om det er trangt om plassen på terrasser, balkonger og verandaer, stopper ikke dette engasjerte og lidenskapelige (ofte unge) hagearbeidere. Det voksende fenomenet 'geriljahager" i offentlige rom er et bevis på at mangel på plass ikke stopper urbane hageelskere.

8. Den frodige hagen. Gleden ved hardt arbeid og innsats i hagen som gir flotte resultater vil aldri gå bort. Gleden det gir hageeiere er den viktigste grunnen til at tradisjonell beskjæring vil forbli en sterk trend også i 2010. Det handler mindre om struktur, planlegging og stil, og mer om selve kjærligheten og innsatsen man legger inn i arbeidet i hagen.

9. Potteplantehagen. Økningen i potteplanter fortsetter over hele verden i stort tempo og viser at ikke alle har stor plass eller tid å bruke til hagearbeid. I 2010 vil vi se en ytterligere økning i denne bølgen, hvor spesielt dyrkingen av grønnsaker blir viktig. Mange hagebloggere ønsker å trosse vanskelige økonomiske tider og bruke tid på seg selv og sin egen hage.

10. Drivhushagen. For hagebloggere er det grønne huset mye mer enn et sted å dyrke planter. Det er stedet hvor seriøse gartnere fødes, og man er ikke en ekte entusiast uten å ha et drivhus i hagen. Arbeid med drivhus er høystatus hagearbeid i bloggverden og jo lenger nord du kommer, jo viktigere er det grønne huset. (Nest viktigste trend i Norge i 2010).

Internett:
www.husqvarna.com og www.gardena.com