www.husbyggeren.no
Ferdigstillelse:
Del 2:
Grunnarbeidene
Del 3: Forskaling og støping av såle
Del 4: Støttemurer
Del 5: Støping av trapp
Del 6: Garasjegulv og ringmur
Del 7: Oppføring av garasjen
Del 1: Planleggingen
Vi bygger garasje
Tekst og foto: Ove Elnan
Som så mange andre hustomter i fjellandet Norge, populært kalt furet værbitt, ligger
denne tomten også i en skråning.
Huset har en høy og fri beliggenhet, men stigningen fra innkjørselen og opp til
huset er så stor at veien ikke er fremkommelig med bil om vinteren. En garasje som
vi kan ha glede av hele året må derfor plasseres nede ved innkjørselen. Dette betyr at det må tas ut fjell.
Veldig mye fjell.

Slik skal garasjen bli, bortsett fra at den skal være hvit med røde takstein.
Tegning: Jarl Ove Frivold.
Etter mange år med oppussingsarbeider av sveitserhuset står nå endelig
garasjen for tur. Alt hadde vært så mye lettere om vi hadde en dobbelgarasje fra
Dag 1 mens vi holdt på med oppussingen av huset. Å ha et tørt sted å stå med
bygningssaga, for ikke å snakke om en tørr og
plan lagringsplass for verktøy og materialer, ville ha vært mer enn kjærkomment. Problemet var
bare at
veien opp til huset måtte graves bort for å få plass til garasjen, og veien hadde vi fortsatt bruk for.
Tonnevis med byggevarer skulle fraktes opp, og både
lastebil og gravemaskin måtte opp i forbindelse med utskifting av både
vannledning og septiktank, samt oppføring av tørrmurer og terrassering av
tomten.
Garasjestørrelse
Minimum garasjestørrelse for å få plass til en bil er 300 x 560 cm (bredde x
lengde). Men
da kan du glemme å få plass til trillebåra. Har du muligheten til det, så bygg
gjerne en trippelgarasje når du først skal gå i gang. Du kommer også langt med en
standard dobbelgarasje på 560 x 560 cm, men all erfaring tilsier at plassen
også her vil bli noe begrenset. Når alt
mulig annet rart har fått plass, ender det ofte med at det er bilen som må stå
igjen utenfor i snødrevet. Det kan også være lettere å få en større garasje til å visuelt passe
inn i det eksisterende bomiljøet. Mønehøyden blir uansett den samme, og
dermed vil enkeltgarasjen se høyere ut pga. at den bare får halve bredden.
Garasjen vår er en såkalt ferdiggarasje. Denne bygges i
elementer hos garasjeleverandøren. Man enten montere garasjepakken
selv, eller å få den ferdig montert. Vår garasje blir en dobbelgarasje i størrelsen 620 x 620 cm med
loft og to arker. Dvs. at vi har lagt på 60 cm både i lengde og bredde i
forhold til standardgarasjen. Garasjen vil ligne på hovedhuset - som også har to
arker, men vi har ikke tenkt å lage en småskalamodell av sveitserhuset ved å kopiere inn
all "snekkergleden". Vi mener det blir penest om garasjen holdes litt mer nøytral - det er tross alt snakk om en aldersforskjell på
over 100 år.
Innkjøringshøyde
Siste gang vi hadde garasje var i 1995. Dette var en trippelgarasje bygd for et sveitserhus bestående av
tre leiligheter. Naboen hadde akkurat kjøpt
seg en ny Volkswagen Caravelle, og var selvfølgelig stolt som en hane - dvs. helt til
han skulle inn i garasjen. Innkjøringshøyden var for lav og bilen ble stående ute helt til
han flyttet.
For at vi
skal ha muligheten til å kjøre inn en litt høyere bil, som f.eks. nevnte bil,
en SUV eller bil med skiboks, bygges garasjen med en innvendig takhøyde på 250
cm. Dette øker innkjøringshøyden med 18 cm sammenlignet med standard port.
Dette gir plass til en 230 cm port med en innkjøringshøyde på 215 cm. Standardgarasjen
har en takhøyde på 230 cm, 210 cm port og 197 cm innkjøringshøyde.
230 cm port betyr enten at ringmuren må forhøyes med
20 cm utover standarden, eller at det mot et pristillegg leveres høyere veggelementer.
Her må det i hvert enkelt tilfelle vurderes hva som blir mest fornuftig. På tegningen ovenfor er det benyttet standard
veggelementer på 205 cm høyde og en forhøyet ringmur på 45 cm. Denne ringmurhøyden
får vi ved å legge to skift med 20 cm Systemblokk med en avrettende påstøp på 5
cm på
toppen. I tillegg til nevnte fordeler med økt innkjøringshøyde, ser vi også for oss at den økte takhøyden skal gjøre det lettere å lagre ting og tang oppunder
himlingen. En såpass høy ringmur vil også gjøre at kledningen ikke blir
så fuktutsatt pga. snø og innvendig spyling av garasjegulvet.
Det er et krav til én biloppstillingsplass foran enkelgarasjen og to plasser
foran dobbelgarasjen. Leies det ut en hybel, må man regne med å måtte
etablere biloppstillingsplass til leieboeren også. I enkelte kommuner er det
pga. trafikksikkerhetshensyn i tillegg krav til snuplass på egen tomt. En normal bil
på ca. 2,2 x 4,2 meter trenger 9 x 6 meter for å kunne snu uten å måtte
rygge seg frem og tilbake. Terrengforhold
og små tomter vanskeliggjør ofte dette, og løsningen blir å søke
kommunen om
dispensasjon.
Pris på ferdiggarasje
Med vinter/messerabatt kommer vår garasjepakke på 130.000 kroner levert
byggeplass. Maling av garasjen er det eneste som ikke er inkludert i prisen.
Pga. muren i full høyde på den ene sideveggen, har vi fått
fradrag for en vegg.
Ønskes garasjen ferdig montert, kommer dette som et tillegg på 50.000 kroner.
Alt utvendig ubehandlet treverk skal grunnes innen fire uker for å
unngå at UV-strålene får treverket til å reise bust. Oppføring i perioden oktober til april er ikke gunstig i så
henseende. Løsningen kan være å få elementene ferdig grunnet fra garasjeleverandøren.
Tegninger, produksjon og levering
Det er viktig at tegningene til grunnarbeidene følges til
punkt og prikke slik at garasjen passer når den kommer. Leverandørene har nok sett
mange rare ringmurer, og dette er årsaken til at elementgarasjen først settes i
produksjon når kjøperen kan bekrefte at ringmuren er oppsatt i henhold til
tegningene.
Er det foretatt avvik, er dette siste frist for å informere om det.
De enkelte elementene bygges så ferdig
på fabrikk og heises på plass ved hjelp av kran på
byggeplassen. Garasjeleverandøren brukte 8 virkedager for å sette
opp vår garasje. En standard dobbelgarasje uten loft settes opp på 2-3
dager.
Oppvarmet eller kald garasje?
Planlegger man å sitte i garasjen om vinteren og sysle med en eller annen
hobby, ja da er det nok best å fullisolere garasjen og
varme den opp til +20. Den snødekte bilen får stå igjen utenfor - hvis ikke risikeres det muggsopp
i garasjen og rust på bilen. Skal den derimot brukes mest som garasje, har både bilen og garasjen det best om den forblir uoppvarmet. Komfortmessig kan det allikevel være lurt å få montert vindsperre
bak kledningen. Dette stopper mye av trekken, og når den er borte trengs det
ikke mange varmegradene i garasjen før bruksområdet kan utvides noe.
Ved valg av elementgarasje må det gis beskjed om det
ønskes vindtetting slik at det
blir montert vindsperre og lektet ut for lufting til kledningen allerede under
produksjonen. Alternativet er å ettermontere vindtettingen selv innenfra mellom stenderne, men dette er
ingen god teknisk løsning. Trenger man et ekstra isolert rom, bør man heller
vurdere å bygge et loft på garasjen. Da kan loftet isoleres mens selve garasjen holdes
kald.
Ved loftsisolering bør det pga. luftingen monteres Brettex-plater i stedet for Sutak-plater
og 30 mm
sløyfer i stedet for 11 mm. Dette kommer som et tillegg i prisen med ca. kr. 50
pr. m2 takflate - dvs. ca. kr. 3.500 for vår garasje. Småpenger når man
først er i gang, og det kan jo tenkes at neste eier vil sette pris på at det er
gjort klart for isolering. Med Brettex-plater får man plass til 20 cm isolasjon i
himlingen, mens Sutak-plater gir plass til 15 cm. Det gjøres oppmerksom på at
det kreves 30 cm i himlingen for at man skal kunne få loftsrommet godkjent som
oppholdsrom. En nedforing på 10 cm løser isolasjonskravet, men da er som regel
ikke takhøyden innenfor kravet. Har du planer om å få loftet godkjent som
oppholdsrom, så avklar dette på forhånd med både kommune og
garasjeleverandør.
Tips! Ikke start isoleringen av loftet før taket er grundig testet i regnvær. Tak med
arker er langt mer kompliserte å bygge enn standard saltak, og de svake
punktene er overgangene mellom gradrenner og takstein. Undersøk både innenfra
loftet og ved å skyve opp nederste steinrekke.
Avstand til nabogrense og vei
Iflg. Plan- og bygningslovens §70.2 skal bebyggelse
normalt oppføres minimum 4 meter fra nabogrense. Det er gjort unntak for garasje,
uthus o.l. på inntil 50 m2 brutto grunnflate og/eller der hvor det foreligger
skriftlig samtykke fra nabo. Får bygningen et utspring som er under 1 meter
utenfor veggliv (tak, karnapp eller veranda) måles avstanden fra veggliv
(ytterkant bordkledning). Ved utspring
over 1 meter skal avstand fra utspring til nabogrense være minimum 3 meter.
Avstandskrav til midten av regulert vei er 15 meter for kommunal vei og 50 meter
for riksvei. Avstand til midten av trase for jernbane og trikk er på 30
meter. Skal garasjen plasseres parallelt med kommunal vei kan den tillates
plassert inntil 2 meter fra gjerdelinje. Obs! Annet kan være fastsatt i
reguleringsplanen, så ta kontakt med de aktuelle instanser i kommunen på forhånd.
Kommunen
kan også gi dispensasjon fra kravene.
Del 2:
Grunnarbeidene