02.06.03 www.husbyggeren.no

Baderommet 
- et arnested for fantasien

Av Husbyggeren

Badet har gradvis utviklet seg til å bli et av de mest interessante rommene for utfoldelse av huslig fantasi. Dette sosiale fenomenet er ikke bare knyttet til det gode design: Det finnes faktisk baderomsprodukter som både er interessante, morsomme og poetiske, men glemt når det gjelder virkelig utsøkt design. Man har rett og slett ikke benyttet muligheten til å tenke innovativt på baderomsfronten. Dette var utgangspunktet da prosjektet "Il Bagno Alessi" ble startet.



Verden over er baderommet noe mer enn en kulisse for rengjøring av kroppen. Rommet representerer symboler som hjelper oss å takle konflikten mellom ønsket om tilbakevending og behovet for å vokse opp, mellom morskoden med fokus på tilfredsstillelse av behov og nytelse, barndomskoden med fokus på lek, den erotiske kroppskoden med nysgjerrighet omkring egen kropp, og farskoden med fokus på ytelse og vekst. Folk vil oppleve dette på mange ulike nivåer, men uansett vil opplevelsen ha en referanse til drømmenes verden. 
De fleste baderommene som finnes er sentrert om farskoden, på funksjonalitet, teknologi og fysisk effektivitet - men effekten er nesten skuffende når det gjelder menneskets grunnleggende fantasi.

Morskoden: Å ta godt vare på sin kropp. Å skape energi og gjenopprette brukt energi på en naturlig måte. Helse, pleie, avslapping, naturlighet, finhet, fornyelse. Disse former for kompetanse minner om morskoden, med spesiell henvisning til "badet". Fornari anser denne opplevelsen som et fundament for barnet og at den representerer skjønnhet som en gave fra mor.
Den erotiske koden, nakenhetskoden: Meditasjon/vise frem egen skjønnhet, styrke, seksuell effektivitet. Forførelse, ikke aggresjon. Uttrykk for ens egen seksuelle tiltrekningskraft.
Barndomskoden: Lekeaspektet: Spill, fantasi, lykke, dikting. Badet er stedet for grenseoverskridelser, "det forbudte", i møtet med egen seksualitet.
Farskoden: Prestisje, eleganse, raffinement, ytelse, funksjonell effektivitet, oppvisning av virilitet, autoritet.

Å blande de fire følelseskodene

I "Il Bagno Alessi" har man med stor inspirasjon greid å blande alle de fire følelseskodene. Valg av design har derfor vært orientert mot et språk der designeren kunne blande de fire gruppene med følelseskoder på en inspirert måte. Derfor er elementene i prosjektet kraftig sentrert om morskoden, (særlig om keramikk, rundt og mykt), satt sammen med elementer som tydelig hører til farskoden, (metallmøbler og metalltilbehør, med enkle og robuste geometriske linjer), med elementer som tilhører den erotiske koden (som sterkt falliske tappekraner), samt med elementer som tilhører barndomskoden (slik som det lekne svingemunnstykket til badekarkranen eller åpningsinnretningen for skuffene i det store skapet).
Resultatet er en harmonisk enhet som vi tror alle vil se.



Stor teknologisk utfordring

Det var en temmelig stor teknologisk utfordring å lage disse keramiske elementene, særlig vaskeservanten med pidestall i ett stykke. Også vaskeservanten med sifongdekket består av bare ett stykke. Produksjonen av disse servantene krever en meget sofistikert teknologi, og har frembrakt installasjonssystemer som er helt nye innen den keramiske sanitærbransjen.
Skjult overløpssystem. Vaskeservantene og bidetene har ikke overløpshull der skitt samler seg og blir synlig etter en stund. Overløpet er usynlig og plassert over selve utløpet. Den heltrukne keramikkoverflaten er lettere å gjøre ren og ser finere ut.
Alle keramikkdelene er behandlet med "Wondergliss", som fjerner problemene med å holde keramikken ren. Skitt og skjolder fester seg ikke på disse superglatte overflatene - de blir ganske enkelt borte med vannet.
Automatisk senkesystem for WC-sete og lokk. Når det lukkes, faller lokket og setet forsiktig ned på skålen. Ikke mer høy støy, ingen fare for klemte fingre. Sete og lokk fjernes med ett enkelt håndgrep slik at de lett kan rengjøres.
WC-setet og -lokket er laget med antibakteriell overflatebehandling.
Dobbelt spylesystem for å spare på vannet. Stor knapp for 6 liter vann, liten knapp for spyling med 3 liter. Sisternen er isolert for å hindre dannelse av kondens på ytterflatene.

Mer enn 200 designere arbeider for Alessi

Alessi arbeider sammen med over 200 designere, hvorav noen av de dyktigste innenfor internasjonal design. Alessi bestemte seg for å tilby sin egen design-knowhow, sin evne til designstyring og sine visjoner også til selskaper som arbeider på områder langt fra hans eget. Alessi-partnerne er selskaper som står sterkt innen teknologi, produksjon og distribusjon. Med Alessis hjelp kan de virkelig få skapt nye produkter tilpasset dagens bevisste kunder.

Laufen produserer porselenet, Inda står for baderomsmøbler/tilbehør, mens Oras produserer kranene til dette badekonseptet. Både kraner og øvrig utstyr forhandles av rørleggerbutikker over hele Norge.
Internett: www.oras.com