14.03.05 www.husbyggeren.no

En ny generasjon boliger

Av John Olav Oldertrøen


Gjennom de siste årene har man sett en dreining i produktutviklingen innenfor boligmarkedet hvor funkispregede hus tilpasset dagens krav vinner stadig større interesse, og hvor ikke minst flermannsboliger og blokker i tre er viktige.




Med det nye byggesystemet ”Tendenser” går huskjeden Systemhus fremtiden i møte. Tendenser er frukten av et toårig prosjekt hvor Systemhus har valgt aktiv bruk av design som strategisk virkemiddel.

- Gjennom Tendenser vil vi skape en ny byggeskikk i tre. Byggesystemet er beregnet på ulike bygningsvolumer - både fleretasjes boligblokk og eneboliger. Byggesystemet er modulært oppbygget og i en større grad enn tidligere basert på en industrialisert prosess, men i kombinasjon med moderne plassbygging. Kombinasjon av ulikt antall moduler (hel, halv og kvart moduler) muliggjør fleksibilitet og variasjon både i planløsning og volum, sier markedssjef Anders Paulsen i Systemhus Norge AS.




Dette er et system som i første rekke er rettet mot by eller sentrumsnære områder med en urban kvalitet. Målgruppen tilhører en ny generasjon.

- Vi har basert prosjektet på det vi kan kalle en bærekraftig boligproduksjon. Vi har arbeidet med det mål for øyet å skulle kunne imøtekomme en ny generasjons livsstil og krav for boliger. Materialet tre brukes som en naturlig følge av bærekraftig utvikling, sier Paulsen.

Å bruke tre som et selvfornyende materiale harmonerer med visjonene om bærekraftighet og økologi. På sikt vil det også bli aktuelt å tilby Tendenser med solfangere som gjør at alternativ energi vil ta over deler av energiforbruket. 

Systemhus har godt inneklima som et av sine viktigste suksesskriterier, og nå er også design kommet godt inn i prosessen. Bruk av design er en viktig del av arbeidet med å utvikle Systemhuskjedens nye helhetlige visuelle profil.

- Arkitekturintegrert design er nå blitt en viktig del av Systemhus’ fokus og kultur. Design omfatter estetikk, funksjonalitet, materialvalg og økonomi. God design skal øke kvaliteten i produkt og leveranse både for leverandør og kunde, fortsetter Paulsen.




Systemhus fire bæresøyler er nå definert som egenart, enhetlighet, miljø og estetikk. 

- Systemhus skal ha en merkevarebygging der egenarten har et enhetlig preg med god estetikk og hvor vår tids krav til miljø og bærekraftig utvikling er ivaretatt, sier Odd Thorsen i Odd Thorsen AS Design & Arkitektur, som er ansvarlig for utviklingen av Tendenser.

Thorsen fastslår at det nye systemet har et formspråk som avspeiler den konstruktive oppbyggingen og ambisjonene. 

- Det estetiske uttrykket skal avbilde samtiden. Da kan vi ikke gå bakover og se, men vi må skape et nytt formspråk som knyttes opp mot en ny tid for Systemhus som bringer design inn som et viktig begrep i deres kultur, avslutter Thorsen.
Internett: www.systemhus.no