08.12.15 www.husbyggeren.no

Vi glemmer hjemmets største bakteriebombe i rengjøringen

Av Ove Elnan

8 av 10 nordmenn vasker badet én gang i uken eller annenhver uke. Men en av de største bakteriebombene – toalettbørsten – anses nærmest som fredet. 4 av 10 sier det er ett år eller mer siden de byttet toalettbørsten.



Tallene er hentet fra en landsomfattende undersøkelse gjennomført av analyseselskapet YouGov på vegne av baderomsprodusenten Villeroy & Boch Gustavsberg.

Rebecca Duvemyr, PR- og kommunikasjonsansvarlig i Villeroy & Boch Gustavsberg, synes det er gledelig at så mange av oss ivrer etter å holde badet rent og attraktivt, men er overrasket over at det er så liten oppmerksomhet rundt toalettbørsten.

– Det er et paradoks at vi bruker så mye ressurser på badet, i form av dyre baderomsløsninger, rengjøring og diverse trivselsprodukter, samtidig som vi sjeldent bytter ut toalettbørsten. Toalettbørsten er trolig den aller største bakteriebomben i huset, og et arnested for bakterier som gjør deg utsatt for sykdom, sier Duvemyr.

Unge er de største synderne

De mest grisete toalettbørstene finner man helt klart hos de yngre aldersgruppene, og da spesielt hos de uten barn. Nær halvparten (47 %) i aldersgruppen 18-34 år sier at de byttet toalettbørsten for mer enn ett år siden, eller at de ikke engang husker når det skjedde. Tilsvarende tall i aldersgruppen 34-54 år og 55+ år er henholdsvis 42 og 36 %.

Dette endrer seg imidlertid når de unge får barn. Av andelen unge uten barn svarte 1 av 4 at de ikke kunne huske sist de byttet toalettbørste. Dette endrer seg til å gjelde kun 1 av 10 når de får barn, og 67 % sier de har byttet toalettbørste det siste året.

Det er også den eldste aldersgruppen som er flinkest på renhold av badet. I aldersgruppen 55+ år vasker 17 % to eller flere ganger i uken. Tilsvarende andel i alderen 18-34 år og 34-54 år er på kun henholdsvis 6 og 13 %. Undersøkelsen viser imidlertid at myten om at kvinner vasker mer enn menn, ikke stemmer: Tallene er tilnærmet like for begge kjønn i alle svaralternativene tilknyttet rengjøring av bad.

Vestlandet på bunn i bytte av toalettbørste

Undersøkelsen har også sett på regionale forskjeller, og viser at man finner de mest bakterierike toalettbørstene på Vestlandet - hvor andelen som ikke har byttet børste på 1 år eller mer utgjør 48 % (altså annenhver husstand). De flinkeste til å bytte toalettbørste finner vi på Østlandet (eksklusiv Oslo og Akershus), hvor tilsvarende andel er 38 %.

Sørlendingene er på sin side flinkest til å vaske badet. 13 % av dem vasker badet to eller flere ganger i uken, mens 54 % vasker badet én gang i uken. I motsatt ende befinner befolkningen i Oslo/Akershus seg, med henholdsvis 10 og 47 %.

Lurt å tenke på

I tillegg til regelmessig bytte av toalettbørste, råder Duvemyr til å tenke gjennom utforming og hygieniske løsninger når du skal kjøpe nytt toalett. Villeroy & Boch Gustavsbergs innovative Hygienic Flush bidrar for eksempel til å bedre hygienen på badet og mer effektiv rengjøring der du vanligvis ikke kommer til med toalettbørsten.

– Hygienic Flush er en nyskapende spyleteknikk som gjør effektivt rent i hele toalettskålen. Den største forskjellen fra en tradisjonell, lukket spylekant er at en åpen spylekant forenkler rengjøring ved å gjøre det lettere å komme til på områder det vanligvis er vanskelig å nå. Samtidig reduseres behovet for rengjøring, ettersom spyleteknikken rengjør bedre ved hver spyling, avslutter Duvemyr.

Villeroy & Boch Norge AS

Er en del av det tyske konsernet Villeroy & Boch AG og tilhører en av Europas største produsenter av baderomsprodukter. I konsernet inngår også varemerket Gustavsberg, som er en av Skandinavias ledende produsenter av baderomsprodukter. Villeroy & Boch har vært en viktig del av den europeiske kulturen og er den ledende europeiske premium merkevaren innen husholdningsporselen, fliser, kjøkken og bad. Les mer på www.gustavsberg.no og www.villeroy-boch.com.